Beograd, 26. avgust 2014.
Izvor: RTS
Ako bi srpski poljoprivredni proizvodi bili dobro upakovani i odmah spremni za prodaju u velikim trgovinskim lancima, njihova cena mogla bi da bude i do 10 puta veća, smatraju stručnjaci. Ipak, uglavnom izvozimo sirove proizvode ili proizvode niže faze prerade.
Stručnjaci ocenjuju da bi stvaranje lanca proizvodnje visokog nivoa, uz brendiranje domaćih proizvoda, povećalo zaposlenost i zemlji obezbedilo veći devizni priliv. To bi takođe moglo da doprinese i dopuni manjka u državnoj kasi.
Dodata vrednost diže cenu proizvodu, a kvalitetna roba uvek bolje prolazi na tržištu. To znaju vlasnici valjevske "Agranele" i zato već 10 godina unapređuju proizvodnju suve šljive.
Izvoze u Evropu, Rusiju, a uskoro će i u Japan. Ponuda je obogaćena, pa uz pakovanja od 200, 400 i 500 grama, odnedavno nude i manja pakovanja, obogaćena čokoladom. U firmi kažu da im se čokoladirana suva šljiva višestruko isplati.
"Obavili smo neka istraživanja tržišta i reakcije su vrlo pozitivne, tako da smo odlučili da investiramo u ovakvu proizvodnju. Kupićemo čokoladirku i pakericu za pakovanje ovog proizvoda", kaže Aleksandra Mihajlović iz "Agranele".
Proizvodnja više faze prerade u Srbiji nije uobičajena, jer nema dovoljno doradnih i prerađivačkih kapaciteta. Takođe, isporuka uglavnom nije unapred dogovorena kako bi tehnološki postupak počeo na vreme.
Rešenje bi moglo da bude u udruživanju proizvođača i objedinjavanju ponude.
"Za sve to treba podstaći proizvodnju, primeniti tehnologije, a to znači ulaganja. Zaista treba sad aktivirati nekoliko vrsta proizvoda koje treba favorizovati u ovom smislu samo zato što je moguće brzo ih pokrenuti, a ne zato što drugi nisu dobri", objašnjava Nenad Budimović iz Privredne komore Srbije.
Bolju zaradu od izvoza poljoprivrednih proizvoda stručnjaci vide u javno-privatnom partnerstvu i investiranju u lanac ishrane od osnovne proizvodnje, preko prerade do maloprodaje.
"Ukoliko bi Srbija veći deo proizvodnje namenjene izvozu plasirala kroz prerađevine sigurno bismo povećali uposlenost naše radne snage, prerađivačkih kapaciteta i povećali vrednost izvoza za dva do 10 puta, ili više puta po jedinici proizvoda, odnosno po pakovanju", kaže profesor Poljoprivrednog fakulteta Miladin Ševarlić.
Zbog ekonomske krize kompanije se uglavnom odlučuju za proizvode srednjih i nižih cenovnih kategorija. Stručnjaci smatraju da postoji veliki slobodan prostor za takozvane premijum proizvode.