Beograd, 22. februar 2016.
Izvor: Politika
Iako benzin i dizel nastavljaju da pojeftinjuju, razlika u ceni između Srbije, Makedonije i BiH je prevelika, što je motiv i za kupce i za švercere da kupuju preko granice.
Cene goriva u Srbiji i dalje padaju. Za prethodnih 15 dana, kao posledica pojeftinjenja benzina i dizela na međunarodnom tržištu, prosečna maloprodajna cena litra benzina spuštena je za oko tri dinara, pa sada košta 123,67 dinara, a dizela za oko dinar, pa se toči za 125,45 dinara.
Srbija i dalje ima gotovo najskuplji dizel u regionu, 1,022 evrocenta. Skuplji je samo u Albaniji – 1,111 evrocenti. Da je prosečna cena benzina od 1,007 evrocenti u Srbiji ove nedelje niža od proseka u Crnoj Gori, Hrvatskoj, Sloveniji, Albaniji i Grčkoj, što ranije nije bilo, pokazuje najnovija analiza Udruženja naftnih kompanija Srbije.
Naša zemlja je u sredini regionalne liste i kada je reč o prosečnoj ceni auto-gasa od 0,548 evrocenti ili 67,28 dinara.
Tomislav Mićović, sekretar ovog udruženja, kaže, da zbog činjenice da je gorivo kod komšija još jeftinije, potrošači iz pograničnih delova Srbije i dalje masovno kupuju dizel preko granice.
– Prosečna maloprodajna cena ovog goriva u Makedoniji niža je za oko 44 dinara, a u pograničnim mestima makedonski trgovci tu razliku još povećavaju. U BiH je cena dizela niža za oko 35 do 40 dinara za litar – kaže Mićović.
Drastična razlika u ceni dizela posledica je velike razlike u državnim zahvatanjima, što je još izraženije u ovim okolnostima, kad je procentualna zastupljenost akcize, PDV-a i naknade za obavezne rezerve u Srbiji veća od 60 odsto. Tako na svakom litru benzina država zarađuje 75,71 dinar, dizela 77,51, a auto-gasa 35,21 dinar – objašnjava Mićović.
Zbog svega ovoga, kaže on, opada potrošnja goriva u zapadnoj i južnoj Srbiji. Budžet beleži daleko manje prihode, jer kompanije i ostali vlasnici benzinskih pumpi već mesecima jedva održavaju svoje objekte u radu zbog konstantnog pada prometa.
Ponovo je, dodaje, pokrenuto crno tržište, i to u mestima koja su udaljena i po 100 kilometara od granice, što bi svakako trebalo zaustaviti pre perioda intenzivne potrošnje dizela tokom prolećnih poljoprivrednih radova.
– Razlika u ceni je prevelika i to je jak motiv i za kupce i za švercere – zaključuje Mićović.