ponedeljak, maj 20Agro servis

KAKO BRŽE DO PARA IZ IPARD III PROGRAMA

I male greške produžavaju proceduru

List„Poljoprivrednik“

Novac je tu, ali pokazalo se u praksi, kroz ranije IPARD programe, da ima problema da se on iskoristi

Srpskim poljoprivrednicima na raspolaganju je 378 miliona evra za unapređenje svojih gazdinstva, nove zasade i uopšteno povećanje konkurentnosti na ovom veoma kompetitivnom polju u ekonomiji čitave Evrope. Taj novac, 288 miliona evra iz sedmogodišnjeg programskog ciklusa, opredelila je EU kroz sprovođenje IPARD III programa, a Republika Srbija dodala je oko 90 miliona evra.
Novac je tu, ali pokazalo se u praksi, kroz ranije IPARD programe, da ima problema da se on iskoristi i dobro bi bilo sagledati koji su to najčešći problemi zbog kojih procedura ne traje duže nego što je neophodno. Zbog toga se i program IPARD II, gde je Srbiji na raspolaganju bilo 175 miliona evra iz budžeta EU, privodi kraju ove godine, iako je sav novac trebalo da bude potrošen 2023. Do sada je krajnjim korisnicima isplaćeno preko 100 miliona evra bespovratne podrške.
Trenutno se posebna pažnja obraća na to kako da se iskoriste subvencije u okviru Mere 1 – Investicije u fizičku imovinu poljoprivrednih gazdinstava. Za dobijanje tih subvencija je sredinom februara objavljen i prvi javni poziv poljoprivrednicima za prijavu za izgradnju i opremanje objekata i podizanje proizvodnih zasada voća i matičnih zasada voća i grožđa.
Rastko Cenić iz Odeljenja za upravljanje IPARD programom – IPARD Upravljačko telo, kaže da se sada IPARD III primenjuje šire nego ranije, da su pravila o kontroli ispunjenosti standarda izmenjena, te da veći broj ljudi može da ga koristi.
– Ispunjenost neophodnih standarda i posebnih uslova će se posmatrati na kraju investicije. Imamo nove sektore, a lista prihvatljivih investicija i troškova je široko postavljena i obuhvata gotovo sve objekte, mašine i mehanizaciju neophodne za poljoprivrednu proizvodnju i preradu, sem žitnih kombajna. Na ovaj način smo otvorili put većem broju korisnika ka IPARD podršci i mogućnostima uvođenja novih tehnologija i poljoprivrednih praksi u prihvatljive investicije. Već su u okviru Mere 1 uvedene nove investicije poput specijalizovanih vozila i dronova, kaže Cenić.

Održivim projektima više novca

Za prvi javni poziv, za Meru 1, opredeljena je suma od oko 41 milion evra, a rok za podnošenje zahteva je do 24. maja 2024. godine. Visina podsticaja iznosi od 60 odsto do 75 odsto prihvatljivih troškova investicije. Koliko će to u nekom konkretnom slučaju biti, zavisi od toga da li je podnosilac mladi poljoprivrednik, ili proizvođač sertifikovanih organskih proizvoda, zatim da li se poljoprivredno gazdinstvo nalazi u planinskom području, i na kraju da li je investicija vezana za upravljanje otpadom i otpadnim vodama, kao i proizvodnju i skladištenje energije iz obnovljivih izvora.
Minimalna podrška je 20.000 evra, a maksimalna milion evra. U okviru IPARD III programskog perioda jedan korisnik može da ostvari maksimalno dva miliona evra podrške.
Pristup dodeli subvencija je sada promenjen radi što većeg otvaranja programa, rekla je Nataša Pantić, načelnica Odeljenja za odobravanje projekata iz programa međunarodnih podsticaja poljoprivredne politike Uprave za agrarna plaćanja. Pantićeva je na do info-sesijama ukazala i na neke od najčešćih problema, zbog kojih u pojedinačnim slučajevima procedura dobijanja subvencije traje duže, ili se čak dobijanje i ne ostvari. Kao prvi, ističe se podnošenje nekompletne projektne dokumentacije.
– Ključ je u jasnom planu i dobroj samoproceni, nakon čega korisnici treba da odaberu formu podrške i da pripreme što potpuniji zahtev za odobravanje projekta, kaže Pantićeva.
Nadležni za provođenje programa će proveravati kako se koriste dobijena sredstva i kroz alternativne metode.

Nabavljenu opremu odmah koristiti

Emilija Rakić iz Sektora za kontrolu pri Upravi za agrarna plaćanja kaže da su na terenu mahom primećene tehničke greške, koje se daju lako ispraviti. Prilično često se kupljena oprema ne koristi odmah, tj. nije pribavljena u odgovarajuće vreme, pa “nije u funkciji“ u vreme kontrole na licu mesta.
– Kada nabavite neku opremu, mašinu i slično, treba odmah i da je koristite ili pripremite za upotrebu u zavisnosti od sezone radova, rekla je Rakićeva.
I ovde sledi jedno upozorenje. Narednih pet godina nakon isplate subvencije moraju da se ispunjavaju propisani minimumi proizvodnje. Ono što je poželjno je da postoji rast proizvodnje.
Biljana Isaković iz Sektora za odobravanje plaćanja podsticaja skreće pažnju na poštovanje propisanih rokova i neophodnost realizacije plaćanja u skladu sa odobrenim ponudama.
Primećeno je da poljoprivrednici često u kalkulaciji za subvenciju koriste srednji kurs evra Narodne banke Srbije, umesto onaj koji propisuje Evropska komisija. Takođe, dešava se da ne navedu svrhu uplate.
Na još jednu od grešaka ukazao je Dejan Cerovina iz Sektora za kontrolu na licu mesta Uprave za agrarna plaćanja, a to je da formalni nosilac gazdinstva nije upućen u detalje poslovanja gazdinstva, a onaj iz domaćinstva koji jeste ne može formalno da ga zastupa. Ili, na primer, dešava se da vlasnik gazdinstva nije prisutan u trenutku kada bi trebalo da se obavi redovna kontrola.
Zbog toga je savet za sve korisnike IPARD sredstava da formalno-pravno ovlaste člana porodice koji je upućen u poslovanje, kako se ne bi gubilo vreme i bespotrebno produžavao proces.


Georgi Mitev Šantek